Ce trebuie sa stii despre Euro 7

Cu ce schimbari vine standardul de poluare Euro 7 si cum te vor afecta acestea

Crowdfunding în desfășurare! 🎉

Vezi progresul nostru
Dacia Logan euro 6

Gabriel Frangu

18 iun. 2023

5 minute de citit

Dacia Logan euro 6

Normele de poluare Euro si cum se clasifica

Nu este un subiect taboo faptul ca poluarea cauzata de vehiculele cu combustie interna ne afecteaza calitatea vietii avand repercursiuni grave pe care le simtim de ceva ani. Deja putem observa orase mari din Europa ce pe timpul verii sunt acoperite de un nor gri difuz cauzat de noxele emise de masinile conventionale.

Uniunea Europeana a luat la cunostinta cu mult timp in urma ca utilizarea carburnatilor fosili, atat in oras cat si extraurban in scopul deplasarilor personale sau de marfa, ne va afecta. Inca din 1970 au inceput cercetarile in scopul depisatrii nivelul de poluare pe care automobilele il generau in atmosfera. Primul standard de poluare a fost introdus cu scopul purificarii aerului in anul 1992 sub denumrea de EURO 1 ajungand astazi la EURO 6 care a fost introdus in 2014.

Afla ce norma de poluare are masina ta

Aceste norme de poluare au pus presiuni de-a lungul anilor pe producatorii auto pentru a comercializat vehicule din ce in ce “mai verzi” cu scopul ca pana in anul 2050 toate vehiculele in ciruclatie sa fie intr-o proportie cat mai mare, electrice. Cum se va ajunge acolo si ce impact vor avea urmaotoarele norme de poluare asupra noilor vehicule o sa explicam mai jos.

Norme de poluare definitii:

  • Monoxid de carbon (CO)
  • Hidrocarburi (HC)
  • Oxizi de azot (NOx)
  • Particule (PM)

Norma de poluare Euro 1 (EC93)

EURO 1 a fost aplicat tuturor masinilor incepand cu 1 ianuarie 1993, toate masinile de pana atunci fiind numite Non-EURO. Acest prim standard a intordus obligativitatea amplasarii convertizoarelor catalitice pe vehicule, implicit folosirea benzinei fara plumb. Cu toate acestea, au fost introduse si primele norme limita de poluare:

  • Benzina: maxim de emisii de CO: 2,72 g/km, HC + NOx: 0,97 g/km
  • Diesel: maxim de emisii de: CO: 2,72 g/km, HC + NOx: 0,97 g/km, PM: 0,14 g/km

Norma de poluare Euro 2 (EC96)

Euro 2 a venit cu un diferentiator intre cele doua tipuri de combustibil incepand cu data de 1 Ianuarie 1997, impingand producatorii auto sa perfectioneze motoarele diesel.

  • Benzina: CO: 2,20 g/km, HC + NOx: 0,50 g/km
  • Diesel: CO: 1,00 g/km, HC + NOx: 0,70 g/km, PM: 0,08 g/km

Norma de poluare Euro 3 (EC2000)

Acest normativ si-a pus amprenta in anul 2001 prin diferentierea facuta la nivelul noxelor emise, aplicand limite separate pentru emisiile de Oxizi de azot (NOx) si hidrocarburi.

  • Benzina: CO: 2,30 g/km, HC: 0,20 g/km, NOx: 0,15 g/km
  • Diesel: CO: 0,64 g/km, HC: 0,56 g/km, NOx: 0,50 g/km, PM: 0,05 g/km

Norma de poluare Euro 4 (EC2005)

Introdus in anul 2006, acest standard a facut posibila introducerea filtrelor de particule (DPF) ce au fost aplicate pe maisnile diesel cu scopul purificarii nivelului de particule emise in atmosfera, acestea avand o eficienta de 99%. Din acest punct limitele au devenit mai strice aducandu-ne mai aproape de prezent.

  • Benzina: CO: 1,00 g/km HC: 0,10 g/km NOx: 0,08 g/km
  • Diesel: CO 0,50 g/km HC + NOx: 0,30 g/km NOx: 0,25 g/km PM: 0,025 g/km

Norma de poluare Euro 5

EURO 5 si-a simtit prezenta prin limitele impuse dar nu prin perioada in care a fost impus. Incepand cu anul 2011, aceasta se numara si printre cele mai scurte ca durata, doar 3 ani de zile urmat de norma curenta EURO 6. In timpul acestei norme a fost obligatorie amplasarea filtrelor DPF pe toate masinile cu motoare diesel, iar motoarele pe benzina cu injectie interna au primit si ele o limita pentru particulele emise.

  • Benzina: CO: 1,00 g/km, HC: 0,10 g/km, NOx: 0,06 g/km, PM: 0,005 g/km
  • Diesel: CO: 0,50 g/km, HC + NOx: 0,23 g/km, NOx: 0,18 g/km, PM: 0,005 g/km

Norma de poluare Euro 6

Aceasta norma a facut posibila reducerea cu pana la 67% a oxizilor de azot pentru diesel prin aparitia tehnologiei AddBlue, lichid ce transforma oxizii de azot in apa. O alta metoda populara este sistemul de recirculare al gazelor ce fac posibila reducerea cantintatii de azot ce ar fi avut sa devina oxizi de azot.

  • Benzina: CO: 1,00 g/km, HC: 0,10 g/km, NOx: 0,06 g/km, PM: 0,005 g/km
  • Diesel: CO: 0,50 g/km, HC + NOx: 0,17 g/km, NOx: 0,08 g/km, PM: 0,005 g/km

Euro 7 vs Euro 6

EURO 7 o sa vina cu teste de emisii mai dure printre care respectarea standardului pe un termen mai lung de viata al motorului. In vremea implementarii EURO 6 masinile erau obligate sa respecte normele impuse pana la 5 ani de la punerea in functiune sau 100.000 de km. Dat fiind faptul ca o masina are un ciclu de viata mai lung de aproape 12 ani, varsta medie a parcului auto din Romania fiind de 15,1 ani, Euro 7 va impune limita de 10 ani sau 200.000 de km in care motoarele trebuie sa respecte normele standardului de poluare.

Mai mult de atat, motoarele Diesel cat si Benzina revin la aceleasi limite de oxizi de azot (NOx) de 0.06g/km comparativ cu limita de 0.08g/km impusa pe EURO 6 pentru motoarele diesel. Prin aceste noi reglementari, Uniunea Europeana considera semnificativ reducerea cu aproximativ 35% pana in 2035, moment in care productia masinilor noi pe combustie interna vor fi interzise.

Adoptarea masinilor electrice nu ar trebui sa ne sperie, acestea sunt perfecte pentru oras oferind intre 150 si 300 de kilometri autonomie. Cat vine vorba de calatorii pe distante lungi, masini precum Tesla Model 3, Mercedes EQE, BMW i5 sunt mai mult decat potrivite. Cum aceasta tehnologie se va dezvolta si isi va scadea din costuri, o sa avem sansa sa achizitionam masini cu autonomie ridicata de pana la 800km.

Cum te vor afecta pe tine aceste norme?

EURO 7 nu-si doreste eliminarea totala a masinilor pe combustie, ci isi doreste a le face mai curate. Uniunea Europeana este consntienta ca masinile electrice nu si-au atins maturitatea si mai ales prin costurile de productie. In acest sens ei ofera tichete cu scopul promovarii achizitionarii de masini ce au emisii zero. Cand vine vorba de noua generatie de motoare ce o sa vina, motoarele diesel EURO 6 sunt deja destul de curate datorita evenimentului Volkswagen-DieselGate. Producatorii au depus eforturi in a nu ajunge in situatii similare perfectionand motoarele. Din pacate proiectarea de motoare diesel sau benzina noi, care sa fie revolutionare in industrie, este putin probabila. Acest fapt este datorat dorintei de electrificare si adoptarea cat mai rapida pe care o au producatorii.

Net Zero 2035

Uniunea Europeana doreste ca acest continet sa fie primul cu eimisii zero proveninte din transport, iar pasii pe care i-a luat dealungul timpului au facut lucrurile sa se dezvolta in directia dorita. Euro 7 va veni cu un aer proaspat atat cand vine vorba de motoarele mai curate cat si electrificarea este mai aproape ca niciodata.


Alte articole care te-ar putea interesa